Blogg Dags att avliva myte...

Vi ska ta itu med en del av de myter (påstådda sanningar som inte ifrågasätts) som finns runt klimatkompensation, eftersom de förhindrar åtgärder som brådskar. Här börjar vi med den första:
Klimatkompensation är inte bra eftersom det kan användas av företag för att freda sitt samvete och grönmåla sig.
Det är dags att ta död på den myten. För ett företag där medvetandet inte finns om vikten att arbeta mot ett hållbarhetsmål skulle klimatkompensation bara vara en onödig kostnad. Inget företag som inte redan har ett ambitiöst miljö- och klimatarbete skulle ta kostnaden som innebär att man mäter upp sina CO2-totavtryck och sedan kompenserar för utsläppen. Om inte annat skulle ekonomichefen sätta stopp. Om mot förmodan ett företag ändå vill grönmåla skulle detta nu för tiden kvickt bli synat och antingen tvingas man sluta eller blir det utgångspunkten för en medvetandehöjning som gör att ett brett klimatarbete kommer igång.
Vad vi ser är att de företag som klimatkompenserar gör det som en del av ett brett hållbarhetsarbete och då blir kompensationen en nödvändig kostnad. Den visar hur lång bit man har kvar av sitt klimatarbete. Men det handlar definitivt inte om grönmålning. Och i den mån det handlar om dåligt samvete är det inte för att skyla över utan att göra något konstruktivt för att bli av med det.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.