Blogg Hur tacklar världen...

I förra veckan lanserades CDP Investor Global 500 – den årliga rapport som analyserar hur världens 500 största globala börsnoterade företag tacklar klimatfrågan. Fyrahundrafem företag, från L’Oreal till Nokia, har blivit tillfrågade om de har en klimatstrategi, vilka direkta och indirekta utsläpp deras verksamhet ger upphov till och hur de hanterar risker och möjligheter kopplade till klimat.

Hela 37 procent av företagen rapporterar att de det senaste året upplevt ovanliga väderfenomen som påverkat deras affärsverksamhet. Samtidigt är en majoritet av företagens investeringar för att minska klimatpåverkan kortsiktiga. Och det som hindrar företagen är politiska beslut som visar riktningen. Konsekvensen av den politiska osäkerheten hindrar därmed världens mäktigaste aktörer – företagen – att ta investeringsbeslut som krävs för att hantera klimatkrisen eller som Faith Birol, International Energy Agency, uttrycker det:

”Om inte investeringsmönstret förändras fram till 2017, så är dörren till tvågradersmålet stängd”.

Ett företag som tagit klimatfrågan på allvar är L’Oreal. Enligt dem handlar investeringar inte om vilken återbetalningstid en klimatinvestering har – det handlar om att existera på marknaden även om 10-15 år. L’Oreal arbetar bland annat med lokala energilösningar i sina fabriker i Belgien, Brasilien, Mexico och Spanien. De har även målet att alla nyckelleverantörer ska rapportera sina klimatutsläpp för att få koll på leverantörskedjan och kunna ta åtgärder utanför den egna organisationen. Att leverantörskedjan är viktig förstärks av Diane Bradys, redaktör på Bloomberg Business Week, uttalande:

Everybody has supply chain and that is where you start to see a real difference.”

Att fyrahundrafem av världens största företag väljer att vara transparenta med sina strategier för att tackla klimatfrågan är ett gott tecken, även fast det ännu finns mycket kvar att göra. Tyvärr saknades de svenska företagen på toppen, men i väntan på svenska bolags topplaceringar säger vi grattis till Nokia som placerar sig som ett av världens 10 bästa företag i klimatrapportering. Självklart ser vi även fram till lanseringen av den nordiska rapporten i oktober.

Vill du själv se hela eller delar av lanseringen gå in på Carbon Disclosure Projects hemsida.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.