Blogg KRAV - vår 6:e hjä...

KRAV är en av våra självklara hjältar.

De senaste åren har KRAV genomfört en stor bedrift, tillsammans med handeln och andra organisationer, genom att lyfta försäljningen av KRAV-märkt och andra hållbart certifierade varor. Under 2014 ökade försäljningen av ekovaror med 38 procent i Sverige och 68 procent av konsumenterna är positiva till KRAV. Det är inte svårt att förstå.

Det är en engagerad skara som arbetar på KRAV, sådana som vill göra gott, ge tillbaka, förändra och förnya och driva en hållbar utveckling. U&We har haft den stora äran och nöjet att samarbeta med KRAV de senaste 15 åren, ett samarbete som ger mycket glädje och inspiration till medarbetarna på U&We.

KRAV:s mål att fortsätta öka försäljningen av KRAV och eko i Sverige till 20 procent 2020 är fullt nåbart, om producenterna kan hänga med i samma takt. Hållbarhet är inte en trend, vi står mitt i ett paradigmskifte där KRAV har en självklar roll att fylla även framöver.

Tack KRAV för er outtröttliga energi och engagemang!

Vad hände 2000?

Först, Millenniebuggen som alla laddade för, skrämdes av, förberedde sig för – hände inte. Det var något av ett antiklimax där på nyårsnatten när skålen tystnat och … allt var precis som vanligt.

För svenska kyrkan var dock inte allt som vanligt när man vaknade 1: januari. Då hade skilsmässan från svenska staten trätt i kraft. Ensamstående fick kyrkan nu försöka återuppstå och hitta en egen väg framåt.

2000 var ett lite dystopiskt år, miljöfrågan låg fortfarande i malpåse, träda, undanskuffad och misstrodd. Al Gore, vår frälsare, skulle rädda världen som ny president i USA. Det gick väl sådär. Vann gjorde nämligen George W Bush.(Här ska det vara en mycket talande konstpaus, en sådan som visar att det finns så mycket att säga men att det saknas ord.) Så inleddes en ny osäker tid i världen.

U-båten Kursk förliste i Norra Ishavet. Fasansfulla scenarier och sorgliga bilder. Tragik och klaustrofobi på mycket hög nivå.

Trafikanterna i Sverige fick en ny bro till Danmark, ”kom närmare kontinenten”, och tågresenärerna fick fler utövare att välja mellan… SJ:s monopol på persontågstrafik upphörde nämligen.

För två av oss här på U&We skedde storslagna saker då två fantastiska barn såg dagens ljus under 2000. De tillhör på riktigt Millenniegenerationen – de som är välinformerade och engagerade, nyfikna på nytt och inte lojala till särskilda märken eller butiker.

 

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.