Blogg Sanning som kränker...

Ska en lärare inte få hävda att nazisterna utrotade judar? I en skola i Helsingborg har en lärare blivit avstängd därför att en elev anser att förintelsen är en judisk konspiration. Läraren borde förstått att det finns olika historier, alltså tolkningar. Eleven blev kränkt av att bli emotsagd. Och som skolledningen sa: Man ska inte diskutera fakta mot fakta. Man häpnar!

Det här nog ingen enskild företeelse eller ett misstag från utbildningssamordnaren, som var den som gav reprimanden. Det finns ett inslag i postmodernismen som innebär att min sanning är lika mycket värd som din. Samhället är en social konstruktion, det vill säga ”sanningen” utvecklas av människor i ett socialt samspel och då kommer de som har tolkningsföreträde, alltså makt, att få sin syn att bli den rådande. The winner takes it all. Och det ligger en hel del i detta. Men….

DN hade en debattartikel om hur relativismen tränger sig in även på vetenskapens och forskningens domäner. Debattörerna menar att vi sviker de unga som suktar efter kunskap  en får en relativ och därmed sviktande grund att stå på.

Ska det gå att ifrågasätta förintelsen? Tydligen. Uppenbarligen kan man också ifrågasätta exempelvis evolutionen, som sker i USA. Men hur långt kan relativismen gå? Fysikens lagar, vetenskap och forskning? Ljusets hastighet, är det en social konstruktion? Är jorden verkligen rund? Ett område där relativismen råder är klimatområdet. Där ges man utrymme i media, även om man inte kan hänvisa till forskning som granskats av andra forskare utan argumenterar utifrån tyckande eller värre, som i USA, utifrån att man får pengar från ett näringsliv som inte vill upphöra med koldioxidutsläpp. Båda sidor ska höras.

Eleven som blev emotsagd blev kränkt. Men är det inte genom att få höra att det kan ligga till på ett annat sätt som man kan ifrågasätta sig själv och komma till nya insikter och kunskaper? Är det att bli kränkt? Själv efterlyser jag den sortens friktion från omgivningen. Det är ju genom att ta in andra och andras perspektiv som lärande uppstår. Att känna sig kränkt är ett privilegium hos den som bestämt sig att under inga omständigheter låta sig påverkas, oavsett hur bevisbilden ser ut. Har förresten ”kränkt” blivit den nya modekänslan?

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.