Blogg Tuffe tuffe tåget g...

För fjärde gången tog familjen tåget ut i Europa, för tredje gången till Alperna. Visa av tidigare erfarenheter valde vi denna gång att ta en lång sammanhållen resa med nattåget. Så City Night Lines slutdestination avgjorde val av skidland, Schweiz fick det bli.

Fredagen 22 februari lämnade vi Medborgarplatsen för färd med tåg från Stockholm Central med destination Köpenhamn. Eftersom vi inte längre litar vare sig på SJ eller DSB hade vi god marginal i Köpenhamn för att äta tidig middag och hinna handla frukost inför den fortsatta färden. Försening blev det längs vägen genom Sverige, som i och för sig hämtades igen innan vi nådde Malmö men blev till dryga 30 minuter över sundet pga tidigare fel längs spåret in till Köpenhamns Hovedbanegård.

Därefter gick det som på räls, eller som ett schweizerur. Det blev nästan lite löjligt enkelt att åka tåg i Europa när varje ankomst och avgång gick i tid. Vi var lite oroliga över fyraminutersbytet i Martigny, men det visade sig vara obefogat! En kort promenad från spår 2 till spår 50 och vi satt på St Bernard Express mot Le Chable där vi bytte till äggliften upp till Verbier. SBB kan man lita på!

Många brukar undra över kostnaden mellan att flyga och ta tåget. Vi betalade denna gång ca 10.500 kr för fyra personer t-o-r Stockholm – Le Chable. 3.600 kr per vuxen och 1.600 kr per barn. Våra vänner som flög betalade väldigt olika för sina biljetter. Den ena familjen betalade endast 2.000 kr/person för flygrutten Arlanda – Geneve med byte i Frankfurt. Bokning av dessa biljetter gjordes i mars/april 2012! Den andra familjen, som inte var ute i lika god tid, betalade 6.000 kr/person för direktflyg Arlanda – Geneve! Transfer med tåg eller buss t-o-r Geneve – Verbier tillkommer. En annan skillnad är förstås tiden. Drygt ett dygn får man räkna på tåget!

Med tåget behöver man inte boka lika tidigt. DB (Deutsche Bahn) släpper kommande års biljetter i december månad. Nattågen går från Köpenhamn och Hamburg. Tar man nattåget direkt till Basel når man många fina skidorter i Schweiz och Frankrike. Vi har de två senaste åren bokat en liggvagnskupé för oss själva. Inte så mycket dyrare men väldigt mycket bekvämare!

Förra årets resmål, Val Gardena i Italien, blev mer strapatsrik med fyra-fem byten på vägen genom Europa. Arla morgonstund i Fulda visade sig inte vara så tokigt med ett nattöppet café där vi åt vår frukost, men kl 5.00 är inte att rekommendera! I München bytte vi till tåget mot Verona och hoppade av i Brixen för buss upp till Val Gardena, dock med ett byte!

Marginaler behöver man vid byten i Köpenhamn! Nattågen har alltid varit sena på vägen hem. 30 minuter i år och i förfjol så mycket att vi var tvungna att byta till ett Intercitytåg i Odense för att hinna med vår anslutning. De gångerna är det jobbigt med mycket packning!

Nästa år har vi siktet inställt på de tre dalarna i Frankrike. Nattåg till Basel, tåg genom Schweiz för att byta till busstranser i Geneve. Hoppas detta kan inspirera! Tänker på den gamla SJ-reklamen: Tåg – ett civiliserat sätt att resa! I alla fall i Tyskland och Schweiz!

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.