U&We och vårt systerbolag ZeroMission är på plats i Almedalen också i år, och även om vi kom till Visby redan under måndagen så kändes tisdag på alla sätt som dagen för avspark. Uppe i ottan för att hinna delta så mycket som möjligt i det som beskrivs som demokratins årliga festival – hann vi med både seminarier om alltifrån cirkulär ekonomi, AI och digitalisering, gröna obligationer och vattenfrågor till blockchain-teknik och livsmedelssäkerhet. Fördjupningar om dessa och mer av våra spaningar härifrån kommer framöver.
Tisdagen var den mest intensiva i år, med över 1200 olika seminarier och events på programmet. Detta trots att det mesta av aktiviteterna låg nere mellan klockan 16 och 18 när Sverige mötte Schweiz i fotbolls-VM.
Hur får man fram sitt budskap till en publik som entusiastiskt väntar på matchstart? SPP har inlett ett samarbete med kommunikationsbyrån the New Division och lät helt enkelt varumärkesgurun Jakob Trollbäck presentera hur de arbetat med framtagandet av den numera ikoniska grafiken till FNs globala hållbarhetsmål. I pausen fortsatte sedan ett samtal mellan SPPs VD Staffan Hansén och Jakob Trollbäck om det samarbete (mål 17) som pågår och hur hållbarhetskommunikation kan skapa engagemang och vara en katalysator för positiv förändring.
I slutet av pausen visade Trollbäck hur man tar kommunikationen om hållbarhetsmålen till nästa nivå: en schyst tillverkad fotboll med globala målens grafik i olika färger (bild: UNDP). Önskan att äga var stor hos åhörarna. Mer om designprocessen hittar du här.
Hur gick det i matchen? Sverige vann med 1-0! Nu blir det kvartsfinal mot England och förhoppningsvis Brexit från VM!