Intresset för produkter med lågt klimatfotavtryck har aldrig varit större och allt fler företag sätter klimatmål i linje med Parisavtalet, till exempel Carbon Law och Science Based targets Initiative. Samtidigt ser vi att de globala utsläppen inte minskar i tillräckligt snabb takt. Näringslivet kan spela en stor roll, men tar vi vara på näringslivets hela kraft i omställningen?
Är klimatmål som utgår från att alla företag ska minska sina absoluta utsläpp rätt väg att gå för att uppnå globala utsläppsminskningar?
Hur ska föregångare sätta klimatmål som tillåter dem att bidra till globala utsläppsminskningar genom att växa sin affär?
I ett samtal mellan forskare, företagsledare och opinionsbildare utforskar vi vad som behövs för att målen i Parisavtalet ska nås.
Deltagare
- Emmy Tollin, GodEl
- Ola Hansen, WWF
- Yrsa Lindberg, Futerra & Greenwashing i Sverige
- Mathias Gustavsson, IVL
Samtalet modereras av Annie Månsson, U&We
Detta seminarium arrangeras tillsammans med Social Venture Network (SVN) och är en del av digitala Almedalen 2021.