Projektet Susindi – Sustainability In New Digital Industries – är ett Vinnova-finansierat projekt med syfte att stärka hållbarhetsarbetet i spelbranschen. Som en del av projektet har U&We, på uppdrag av branschorganisationen Svenska Dataspels-branschen, tagit fram en verktygslåda – Play Create Calculate – som innehåller en excelbaserad klimatkalkylator och en vägledning för hur spelutvecklare kan beräkna sina utsläpp av växthusgaser i Scope 1 och 2, samt väsentliga delar av Scope 3.

 

Många små företag i spelbranschen

Den svenska dataspelsbranschen består av drygt 1 000 företag som har cirka 9 000 anställda och omsatte 34,6 miljarder under 2024, och en majoritet av företagen är solo, mikro, små eller medelstora företag. Inom branschen finns ett växande intresse för att förstå, minska och kommunicera sin klimatpåverkan, men bristande resurser och kunskap om hur man ska gå tillväga.

 

Play, Create, Calculate - ett verktyg för att komma igång

För att göra det enkelt för spelstudios att komma igång med sitt klimatarbete utvecklade U&We verktygslådan Play, Create, Calculate. Klimatkalkylatorn och vägledningen utgår från GHG-protokollet, men är anpassade efter vad som är väsentliga utsläpp för just spelutvecklare. Alla utsläppskategorier har prioriterats utifrån hög, medel och låg relevans för att hjälpa spelstudios att fokusera på att mäta det som är väsentligt.

I verktygslådan Play Create Calculate ger vägledningen instruktioner för datainsamling och användning av kalkylatorn för hög- och medelprioriterade. Det finns även vägledning för olika ambitionsnivåer, beroende på vilka resurser och vilken data som finns tillgänglig för att göra analysen.

Vägledningen och kalkylatorn ska kunna användas utan externt stöd av spelstudios som precis börjat sitt klimatarbete men ska även kunna användas av företag som kommit en bit på vägen och vill fördjupa sitt arbete.

”Verktygslådan Play Create Calculate möjliggör för små och medelstora spelföretag att utan egen expertkunskap få insikt om och kunna beräkna, redovisa och minska sina utsläpp anpassat efter verksamhetens behov och ambitionsnivå. Det kommer att bidra till mycket, både affärsnytta och klimatnytta i de enskilda bolagen, och hjälper oss att ta steg mot en standard för beräkningar och underlag för jämförbara och aggregerade utsläppsdata för branschen som helhet”, säger Marléne Tamlin Hållbarhetschef på Svenska Dataspelsbranschen.

Marléne Tamlin, Hållbarhetschef Svenska Dataspelsbranschen. Foto: Alexander Donka

 

Det man mäter kan man påverka

Genom att mäta sin klimatpåverkan får spelstudios insikter om var deras största utsläppskällor finns och hur de kan arbeta med åtgärder för att minska sin klimatpåverkan. Det ger också ett underlag för att rapportera och kommunicera till både interna och externa intressenter, till exempel anställda, investerare och spelare.

Klimatkalkylatorn och vägledningen är fria att använda och kan laddas ner här.

 

Om Svenska Dataspelsbranschen och Susindi

Dataspelsbranschen är branschorganisationen för dataspel i Sverige. Organisationen företräder branschen som helhet genom branschföreningarna Spelplan-ASGD (spelutvecklare, producenter, utbildningar, akademi och stödmedlemmar) och ANGI (förlag och distributörer). Projektet Sustainability in new digital industries (Susindi) som syftar till att stärka spelbranschens arbete kring hållbarhet genomfördes 2023-2024 av bransch-organisationen för dataspel i Sverige, Dataspelsbranschen, Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner, RISE, branschföreningen för spelbranschen i södra Sverige, Game Habitat, och hållbarhetsbyrån U&We. Projektet har delfinansieras av Vinnova.

 

Läs mer

Vill du läsa mer om våra tjänster inom hållbarhetsdriven affärsutveckling? Klicka här.