Den europeiska gröna given är EU:s strategi för att bana väg för en grön omställning i EU. Strategin har gett upphov till flera nya direktiv och standarder, t.ex. CSRD ocg green claims (gröna miljöpåståenden) kring företags hållbarhetskommunikation. Syftet är att öka transparensen och jämförbarheten, men vilka konsekvenser får den för omställningen?
Syftet är att öka transparensen och jämförbarheten, och fÃ¥ fler företag att hÃ¥llbarhetsrapportera. Samtidigt har Konsumentombudsmannen och Patent- och marknadsdomstolen i flera fall begränsat vilka miljöpÃ¥stÃ¥enden företag fÃ¥r använda. Hur pÃ¥verkar de nya kraven företagens miljö- och klimatkommunikation, och vilka konsekvenser fÃ¥r den för omställningen mot ett hÃ¥llbart samhälle? Panelsamtal om hur EU:s nya lagstiftning pÃ¥verkar företagens miljö- och klimatkommunikation, och vilka konsekvenser den fÃ¥r för omställningen till ett hÃ¥llbart samhälle.Â
Medverkande
- Henrik Zetterblom, hållbarhetskonsult, U&We
- Peter Wrenfelt, grundare, U&We
Moderator
- Anna Larsson Corcoran, VD, U&We
Panel
- Kaj Török, informations- och hållbarhetschef, Max Burgers
- Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige
- Angelica Berg, Head of CSRD, hållbarhetsspecialist, PwC Sverige
- Christian Quarles van Ufford, marknads- och kommunikationschef, Miljömärkning Svanen
Deltagande
- PÃ¥ plats: Almedalen, Visby. D-huset, Uppsala universitet, Kaserngatan 1, ”Sal D24”
- Digitalt via Almedalsveckan Play 2023