Blogg Klimatsmart kommunik...

Sveriges Kommunikatörer hade seminarium idag om klimatkommunikation. Våra kunder Arla, Classic Kaffe och Saltå Kvarn berättade hur de gör och hur de kommunicerar. En slutsats är att man måste ha ett gediget klimat- och miljöarbete i botten när man väljer klimatkompensation, annars är risken stor att man blir påhoppad t.ex. av media.

Det kan hända i alla fall, som var fallet med Arla, som fick en granskning från Kaliber med negativ vinkling för sin klimatkompenserade ekomjölk. För konsumentprodukter är det viktigt att ha gjort noggranna marknadsstudier, vilket alla tre företagen har, för att identifiera de målgrupper som tilltalas av hållbarhetsargument. Arla siktar in sig på LOHAS-segmentet (Lifestyle of Health and Sustainability) där acceptansen för ekoprodukter är stort. Classic skiljer sig från de flesta andra företag som klimatkompenserar, eftersom de låter klimat, eko och fairtrade helt slå igenom i kommunikationen.

Just valet av kommunikationsstrategi belystes nyligen i en uppsats av två elever vid IHR där de konstaterar att media många gånger i sin strävan att ta fram sanningen startar utifrån att företagets miljöarbete ska avslöjas. Att kommunicera klimatkompensation är då inte helt lätt eftersom konsumenterna inte alltid vet vad det innebär. Här blir medias makt extra stort beroende på vilken vinkling de väljer. I sin rapport kom de fram till att en negativ inramning från media kan ha negativ inverkan på attityden till företagets klimatarbete. Med tanke på hur viktig klimatfrågan är (IPCCs rapport!) måste företagen medverka i att minska utsläppen. Då blir de trist om de ägnar sig åt ”green muting”, dvs håller tyst med allt bra de gör.

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.