Ekogalan 2019 gick av stapeln igår och en känsla av allvar var, för första gången på flera år, närvarande under dagen. Tidigare års stora ökningar av ekoandelen på den svenska marknaden har bromsat in och landar 2018 på blygsamma (?) 4%. Men som Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen och Louise König noterar är det många branscher som skulle vara oerhört nöjda med samma tillväxt, så detta är en bra tillväxt både jämfört med svensk dagligvaruhandel och och svensk tillväxt generellt!
Två frågor återkom under dagen:
- vad är skälet till att ekomarknaden inte har vuxit mer 2018
- vad är mervärdena med ekologiskt
Blygsam tillväxt
2018 års tillväxt drevs främst av Systembolaget som har närmare en 14% ekologiskt i sitt sortiment. Visste du t.ex. att var tredje flaska mousserat som sälj på Systembolaget är ekologiskt? Lidl ökade sin ekoandel med över 70% och ligger idag på ca 6% ekologisk försäljning – nästan samma andel som ICA. E-handeln har en större andel ekologiskt än hur det ser ut i fysiska butiker – delvis tack vara att det är lätt att sortera ut ekologiskt i sökfunktionen men också för att det är mer medvetna kunder som handlar mat på nätet.
Tidigare år på ekogalan har det pratats om bristen på råvara som skäl till att marknaden inte har vuxit mer. Nu är det istället gott om råvara, så vad är då skälet?
- vego-sortimentet har tagit både marknadsutrymme från eko och ses i vissa kretsar som det nya gröna
- klimatfrågan driver på fler att ställa om till en mer klimatsmart kost, vilket innebär val bort från mjölk & kött till mer växtbaserad dryck och protein
Men eftersom vi ser butiker som säljer mer ekoandel än kedjan de tillhör så handlar det ju någonstans om exponering, tänker jag. Och exponering och kampanjer av ekologiskt i butik har fått stå tillbaka till förmån för vegetariskt, svenskt & lokalt under året. Dessutom verkar domen mot Ekoeffekten och Coop också ha gjort att många blivit försiktiga kring att kommunicera mervärden med ekologiskt.
Mervärden med ekologiskt
Karin Lexen, Naturskyddsföreningens ordförande inledde ekogalan med att betona vikten av ekologisk odling. Klimatfrågan är oerhört viktig, men artutrotningen och biologisk mångfald är minst lika alarmerande. Eftersom ekologisk odling minskar mängden kemikalier i naturen så är det en viktig insats för att bibehålla biologisk mångfald. Dessutom är ekologiskt bra för djurhållningen och djurvälfärden och eftersom det är mer bete i ekologisk produktion ger det också en högre biologisk mångfald.
Men i en tid då vi bara verkar klara att hålla ett ämne i tanken i taget, media tagit in debattartiklar som ställt ekologiskt mot klimatet och det samtidigt varit ganska tyst om eko och dess mervärden i många led, har konsumenten inte fått någon hjälp att göra valet. Konsumenten behöver veta vad de betalar för och varför man ska flytta handen i hyllan.
Så de gamla kampanjerna behöver dammas av! På Naturskyddsföreningen finns fortfarande tips om 5 viktiga varor att byta till ekologiskt samt hashtagen #byttilleko. Dessutom vill konsumenten får bra erbjudanden även på ekologiskt, och det måste butikerna och dagligvaruhandelns kedjor se till att fixa. Och då menar jag erbjudanden på mer än egna varumärken. Många undersökningar visar också att det är lönsamt att få kunderna att köpa mer ekologiskt.
Här hittar du mer läsning:
Ett par medskick från tre av talarna
Claes Johansson på Lantmännen avslutade sitt pass med att ”Allt hänger ihop:
- Tänk på lantbrukaren
- Håll intresset uppe bland konsumenterna
- Export blir allt viktigare
Magnus Ihre på Systembolaget tryckte på vikten av en egen ståndpunkt
”Självklart ska ett företag följa kundens preferenser men man måste som bolag ha en egen integritet, en inre riktning som man tror på och vågar hålla fast vid över tid.”
Cecilia Ryegård, Ekoweb
”Ekologiskt borde kunna vara allas älskling inom megatrenderna hälsa & hållbarhet – det finns en inneboende kraft i ekosegmentet!”