Blogg Köp dig något snyg...

#70 En av de största påverkande faktorerna för jordens klimat sägs vara den ständigt ökande konsumtionen. Tyvärr så är det förhållandevis lite forskning bedrivet inom detta område då det anses vara stigmatiserat. Historiskt har det delvis ansetts att konsumtion i första hand bygger på ”falska begär” och inte på grundläggande behov.  Det har också menats att produktion bygger upp och konsumtion förbrukar. Är det verkligen så enkelt?

Hur startade behovet av att konsumera?

En beskrivning där konsumtionen har tagit ett tydligt trappsteg var under 1500-talets England då Elisabeth I satt vid makten. Hon införde en nyordning där hon tvingade aristokratin att komma till London vid regelbundna tidpunkter. Vilken fick till följd av att aristokratin kände sig nödgade att skaffa sig ett boende i huvudstaden. Kravbilden för byggnation höjdes och plötsligt hade staden fått ett arkitektoniskt lyft. På landsbygden på sina gods visste alla vem de var. Helt plötsligt nu så var de en bland likar. För att särskilja sig mot Londons befintliga invånare samt övriga aristokrater så gällde det att visa hur rik och mäktig man var.

Detta ledde till tre huvud inriktningar:

  • Konsumtionen blev mer individinriktad (tidigare var familjegodset det man investerade i)
  • Modesvängningarna blev viktigare (behovet fanns att visa att pengapungen ständigt fylldes på, produktionssystemen anpassades då att producera nya saker oftare med en tidsstämpel på sig)
  • Omvärdering av patina skedde (tidigare ansågs det fint med ålderspåverkan som visade på långvarigt rikedom, inte nu längre)

Källa: Konsumtion: Jacob Östberg&Lars Kaijser (Liber) (en bok som kan rekommenderas)

I Sverige skedde ett uppvaknande i samband med Sveriges värdskap av världsutställningen 1897. Från att vara ett renodlat jordbruksland så förstod man att det fanns något annat.

Att inköp av väskor förövrigt är ett känsligt ämne kan man ibland förstå (eller inte). Läs historien om Mona Sahlins röda väska och varför Göran Greider tyckte att den var ett hot mot socialdemokratin. Denna debatt var dessutom bara en viskning jämfört den stora väskdebatten något år tidigare.

Det franska ordet för konsumera ”consommer” innefattar en inneboende motsättning då det betyder att det samtidigt förbrukar som det skapar nya värden.

Kanske är det just denna insikt av att konsumtionen gör både och. Att konsumtion skapar värden beskriver skriver Dilsa Demirbag-Sten om i DN. Shopping kan uppfylla den människans grundläggande behov av att bli älskad, sedd och bekräftad. Kan dessa behov uppfyllas på något annat sätt än shopping? Det skulle jag önska att det forskades på.  Är det möjligt att kunna möta mänsklighetens konsumtionsbehov/bekräftelsebehov på annat sätt än genom slamrandet av kontokort? För att fortsätta enligt nedan är förstås inte hållbart.

”Under de senaste tio åren har klädkonsumtionen ökat med 53 procent. Totalt handlar varje person 15 kg kläder per år. Samtidigt slänger vi 8 kg, ofta direkt i hushållssoporna. Källa: Forskningsrapport från högskolan i Borås.”

 

Det var länge sedan jag köpte något snyggt. En vårjacka kanske man är värd …

 

Detta är inlägg #70 i initiativet #blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg om dagen i 100 dagar med start den 1 mars 2014

 

 

Your comment has been successfully submited.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.