Jag blir glad när jag ser att vi lärt av tidigare resors vedermödor. Fjolårets mastodont-resa till Montgenevre i Frankrike med många byten byttes i år till en i flera bemärkelser bekvämare rutt till St.Anton i Österrike. Trodde dock att sportlovsresornas tid var förbi när barnen rest på egen hand, men vi är fast i att resa vecka 9 eftersom mannen skolat om sig till lärare. Med anledning av läraryrket kunde vi resa från Stockholm först på fredag kväll vilket gav upphov till lite nytänk och mycket tid för samtal.
Resväg till St.Anton
23 februari kl. 23.10 – nattÃ¥g till Malmö i sovkupé gav bäst sovkomfort för tvÃ¥ förhÃ¥llandevis utarbetade femtiplussare. I Malmö bytte vi snabbt till första bästa ÖresundstÃ¥g (111 kr/person) över bron till Köpenhamn, där vi Ã¥t frukost pÃ¥ Lagkagehuset i Turistinformationens lokaler där det även fanns wifi och laddplatser.
24 februari kl. 11.35 – vÃ¥rt ”vanliga” tÃ¥g (128,80 Euro/2 personer) mellan Köpenhamn och Hamburg med möjlighet att sträcka pÃ¥ benen pÃ¥ färjan Rödby – Puttgarden avgick och ankom pÃ¥ tid. Lunch köpte vi med oss frÃ¥n Pasta du Nord som ligger pÃ¥ 30-60 % ekologiskt! Resesällskapet var det bästa. Dels det äldre paret frÃ¥n Ängelholm som för femtionde (!) Ã¥ret i rad tog tÃ¥get till Österrikiska alperna. Snacka om rutin och erfarenhet! Dels familjen frÃ¥n Lund som var pÃ¥ väg till Heidelberg som gav oss en ny dimension till att resa med tÃ¥g och barn. Resan blir en slags geografilektion och ett lärande i tÃ¥gresandets konst. Dessutom fick vi fina tips pÃ¥ matställen vid Hamburg Altona, sÃ¥ vi tog en detour med S-bahn (1,60 Euro/person) till Altona. Middag intogs pÃ¥ the Lily of the Valley med ”hem”-lagad supergod veganmat.
Kl. 20.14 – för första gÃ¥ngen hoppade vi pÃ¥ ÖBBs Nightjet i Hamburg Altona där även de som tar bilen med pÃ¥ tÃ¥get kliver pÃ¥. I Ã¥r sovkupé med extra allt (219,80 Euro/2 personer) – bubbel och mini-brezels samt tofflor och öronproppar lÃ¥g pÃ¥ kudden samt frukost som serverades av konduktören kl 8.00. Lyxigt och betydligt dyrare än att Ã¥ka liggvagnskupé.
25 februari kl 9.48 – Railjet frÃ¥n Innsbruck till St.Anton (33,60 Euro/2 personer) tog dryga timmen och med ett boende pÃ¥ andra sidan tÃ¥gstationen var vi uppe i Rendl-backarna kl 12.00.
Efter sju dagars skidåkning i minus 20-25 grader, sol, snöfall, dimma och slutligen plusgrader började vår hemresa.
Resväg hem
3 mars kl 16.57 – EurocitytÃ¥get (19 Euro/p plus 3 Euro om du vill ha platsbiljett) gick direkt frÃ¥n St.Anton till Zürich via Lichtenstein, lite roligt för den som vill hinna med mÃ¥nga länder under sin tÃ¥gresa. I Zürich hade vi ett 40 minutersbyte och köpte middag hos Pasta Barn, ett företag som engagerat sig i och ger arbete Ã¥t människor med psykiska och kroppsliga problem.
Kl 20.00 – ÖBB Nightjet avgick frÃ¥n Zürich till Hamburg (279,8 Euro/2 personer) pÃ¥ tid och rullade pÃ¥ hela vägen genom Tyskland. Eftersom frukost ingick tog vi en kaffe i Hamburg och handlade lite lunch.
4 mars kl 9.28 – även detta vÃ¥rt ”vanliga” tÃ¥g pÃ¥ hemvägen (68,80 Euro/2 personer). Innan tÃ¥get rullade ut frÃ¥n Hamburg hann jag tänka den förbjudna tanken att denna resa gÃ¥tt lite för bra. Och mycket riktig ropade konduktören ut att det var människor pÃ¥ spÃ¥ren mellan Hamburg och Lübeck och vi blev 20-30 minuter sena frÃ¥n start. Kampen om tiden började – för maken i alla fall. Med en rejäl upphämtning av tappad tid pÃ¥ den danska sidan av sträckan och ett snabbt byte, trots stillastÃ¥ende rulltrappa, i Köpenhamn hanns SJ-tÃ¥get med i Malmö. Själv skulle jag stanna kvar i Köpenhamn och Malmö för tvÃ¥ dagars jobb.
Allt gott och väl även denna resa. Kan varmt rekommendera nattÃ¥gen i Europa även om jag önskar mig fler och gärna med avgÃ¥ngar frÃ¥n Köpenhamn och Stockholm. Det är jag inte ensam om – läs debattartikel som skickats till flera dagstidningar i Danmark och Sverige i februari i Ã¥r. Tipsar även om den fantastiska facebook-gruppen TÃ¥gsemester, för alla som är intresserade av att stanna pÃ¥ marken och resa med tÃ¥g.
PÃ¥ sista sträckan hade vi även sällskap med en familj som Ã¥kt skidor i en liten ort i Schweiz vilket omgÃ¥ende väckte vÃ¥ra drömmar om nästa Ã¥rs skidresa! Men redan i april ska jag ut och Ã¥ka tÃ¥g igen – dÃ¥ är mÃ¥let London. Väl mött!
Så inspirerande Ellinor, tack för att du delar med dig!
Tack Johanna!
Tack för en intressant reseberättelse. Jag reser en del med tåg i Europa och det här är ett bra bevis på hur enkelt man faktiskt kan resa med tåg trots alla avvecklingar vad det gäller nattåg ner till Europa.
Tack Johan! Glad att du läst och att du som är en van tågresenär fann något matnyttigt i texten.