Tågluff på 2010-talet heter #traincation - 13 november 2017

Tidigt i höstas bestämde vi oss för att göra en resa på höstlovet, en #traincation. Eftersom vårt mål var Italien, tänkte vi att vi skulle testa att ta tåget – av både klimatmässiga och nostalgiska skäl. Som tonåringar tågluffade vi genom Europa och nu fanns chansen att återuppleva resande på räls, men denna gång med förbokade sittplatser och sovvagn. Rena lyxen alltså!

Vi lämnade ett regnigt Stockholm en mycket tidig lördag i oktober med den eviga staden som mål. Regnet höll i sig hela vägen till Hamburg dit vi anlände på lördagskvällen. Med nöd och näppe hann vi iväg med nattåget Euronight innan Hamburgs centralstation stängde på grund av översvämning och hårda vindar. Morgonen efter vaknade vi i våra sköna sängar av sovvagnskonduktörens försiktiga knackning på dörren – frukosten var serverad. Inte vilken frukost som helst kunde vi snart konstatera: det schweiziska nattåget serverade ekologiska produkter och hur många påfyllningar av kaffe vi önskade.

Niki de Saint Phalles ängel i taket på Zürich Hauptbahnhof

Framme i Zürich hade vi gott om tid för tågbyte till Milano. Färden över Alperna var bedövande vacker och äntligen kom solen fram. Det är förunderligt vilken skillnad det är att resa långsamt, man hinner både uppleva vädrets och landskapets skiftningar, liksom folklivet på stationerna man passerar.

Resa långsamt ja. Det är relativt upptäckte vi efter ett snabbt byte i Milano där vi klev på den italienska stoltheten, snabbtåget Frecciarossa. På strax under 3 timmar tog tåget oss till Rom, en sträcka på ca 60 mil. I stunder var vi uppe i hastigheter runt 300 km/tim. Frecciarossa är det första tåget som miljöcertifierats i Italien, och bidrar till mindre än 28 gram koldioxidutsläpp per passagerarkilometer. Det kan jämföras med flyget som släpper ut ca 160 gram koldioxid per passagerarkilometer – alltså 6 gånger mer per passagerarkilometer än detta fantastiska snabbtåg! Dessutom är tåget sjukt snyggt både utvändigt och invändigt!

Frecciarossa

Vår tågluff varade bara en vecka den här gången, och kanske det inte var någon riktig ”luff” heller. Dessutom gick den bara till Rom och Florens. Men med förbokade sittplatser och sovvagn var det en otroligt behaglig resa med gott om tid för samtal, läsning, korsord och spel. Vi hade tur med alla tågbyten och klarade oss utan förseningar. Vi räknade ut att vi genom att resa med tåg istället för flyg minskade vårt klimatfotavtryck med ca 1,6 ton CO2. Bästa sättet att resa om man har gott om tid och vill njuta av själva resandet!

Vill du också resa på det här sättet? Då rekommenderar jag interrail-biljett och att boka plats i förväg – även i det som upplevs som lågsäsong är många tåg fullbokade. Det är inte lätt att göra bokningarna själv, ännu finns ingen app eller hemsida som på ett smart sätt täcker långa tågsträckor över flera landgränser. Vi fick fantastisk hjälp av Centralens Resebutik i Kalmar. Vill du läsa mer om tågresor och #traincation har vår VD Ellinor skrivit om sin sportlovsresa till Alperna här.


2 kommentarer

  • Daniel skriver:

    Spännande! Vad betalade ni för resan och hur lång tid tog det?

    • Cecilia skriver:

      Hej Daniel,

      totalpriset med interrailkort, 2 nätter i sovvagn och platsbiljetter blev ca 4.500,- per person. Resan till Rom tog 33 timmar. Vi gjorde 5 tågbyten på vägen ner och hade gott om tid till bytena, utom i Milano där det var tight med 8 minuter. Vi kommer ta tåget på längre resor fler gånger!