Välja flygbolag - 30 mars 2017

imagesSkärmavbild 2017-03-30 kl. 00.00.29

I fråga om bilar får man veta, innan man köper ett visst märke, hur stora koldioxidutsläppen är. För flyg finns det inte någon liknande information. Det gör att flygbolagens utsläpp aldrig är ett övervägande när man bokar sin flygresa. De klimatkalkylatorer som finns på marknaden, inklusive vår egen, gör visserligen åtskillnad mellan om flygningen är kort, medel eller lång, men samtliga flygbolag är hopbuntade. Denna differentiering för flygsträcka hänger samman med att utsläpp per kilometer blir högre vid korta flygningar. Det beror på att starter och landningar drar mer bränsle. På marschhöjd är förbrukningen av bränsle mindre. Ju större andel av en flygning som alltså upptas av start respektive landning desto mer utsläpp.

Skärmavbild 2017-03-30 kl. 00.00.29

Bilden visar att utsläppen är större vid korta flygningar. Staplarna visar skillnaderna mellan flygbolagen som Atmosfair redovisar.

Genom att man inte får veta hur de olika bolagens utsläpp ser ut kommer detta heller inte att utgör en konkurrensfaktor. När medvetna företag sätter reduktionsmål för att begränsa utsläppen, klimatlimateffektiviserar, väljer förnybar el och inför distansmöten kommer man en bra bit på väg. Men vilket flygbolag man bör välja saknar man information om.

Det tyska klimatkonsultföretaget Atmosfair har listat alla flygbolag för att se hur klimateffektiva de är och det visar sig att skillnaderna mellan bolagen är stora. Det man mäter är utsläpp per personkilometer. Man har utgått från aktuella flygningar för olika distanser för totalt 32 miljoner flygningar som utförts av 200 flygbolag. Därmed har man täckt 92 % av all trafik. Imponerande!

De faktorer som påverkar flygbolagens utsläpp är flygplanstyp och typ av motorer. Det kan sammanfattas som ålder på flygplansflottan. Ju nyare desto mindre utsläpp. Vidare spelar det som kallas fyllnadsgrad eller kabinfaktor in, dvs hur många passagerare man har i förhållande till antalet stolar. Kabinfaktorn är den enskilt mest påverkande faktorn. Vidare spelar avståndet mellan sätena in. Kan man klämma in fler stolar kan man ta fler passagerare. Mängden gods som fraktas påverkar också.

I redovisningen har man delat in bolagen i effektivitetsklasser och de delas in utifrån distans dvs hur effektiva de är när det gäller korta, medel respektive långa flygningar. Att det kan bli skillnader för flygdistans kan ha att göra med att man har olika flygplanstyper på korta och långa sträckor plus att man har olika fyllnadsgrad. Den som vill veta exakt hur resultaten ser ut kan ladda ner rapporten. Här kommenterar jag den sammanslagna rankningen som är en sammanvägning av alla de tre olika distansgrupperna. Jag tar med bolag som svenska resenärer kan välja mellan när man flyger från Stockholm.

Rankningsgrupperna går från A till G. Inga bolag har lyckats hamna i grupp A, dvs det finns en möjlighet för de effektiva att bli ännu effektivare.

I grupp B återfinns charterbolag, vilket inte är förvånande, eftersom de brukar vara fullpackade, vilket ger låga tal för CO2/passagerarkilometer. Här finns TUI fly (plats 2) och Thompson Cook (5). Ett ordinarie flygbolag som flyger från Arlanda är det tyska bolaget Condor (7).

I grupp C återfinns några bolag som också flyger från Arlanda: Monarch (plats 11), Air Berlin (16), KLM (21), Emirates (30), Air Europe (32), TAP (42), Turkish Airlines (46), Air France (49), Thai Airways (52), Delta (54), Alitalia (57), Finnair (58), United (58), Aeroflot (61).

Grupp D som kommer därnäst är den grupp med flest bolag. Här hittar vi Qatar (62), Air China (65), Lufthansa (77), Iberia (78).

Nu undrar kanske läsaren var SAS hamnat. De ligger på plats 100, alltså inte särskilt imponerande. Lite längre ner finner vi British Airways (115), Brussels Airlines (123) som flyger från Bromma och Swiss (125).

Lågprisflygen har fått en egen klass. Ofta landar de på mindre flygplatser vilket innebär utsläpp vid marktransport. Så är fallet för Ryanair som rankas i klass C. Norwegian ses också som ett lågprisbolag. De hamnar i Klass B.

Generellt kan man se att europeiska flygbolag inte hamnar särskilt högt.

Hur ska man då resonera som resenär? Titta först i grupp C. Där finns de mest effektiva bolagen om man  inte ska åka charter.

Därefter ska man välja direktflyg där det går. Krävs mellanlandning ökar utsläppen kraftigt och rankningen ovan kommer inte att gälla.

När flera bolag flyger till samma stad kan utsläppen variera rätt mycket, vilket syns av grafen ovan. Det gör att det är klokt att kolla vilka de vanligaste destinationerna för just ditt företag är och vilka bolag som flyger dit. Det kanske finns anledning att tänka om? Ska man till Paris, London, Oslo, Helsingfors, Berlin, Moskva, Lissabon eller USA går det att välja minskade utsläpp. Det skulle ju kunna vara så att det finns en potential att minska utsläppen med, säg, 20-25% utan att man vet om det.

I en framtid tycker jag vore det önskvärt att utsläpp redovisas på samma sätt som man får information om priser, avgångstider och den tid flygningen tar. Så att man kan ta med utsläppen i sitt beslut.

PS. Vill du ta reda på närmare hur ert företags flygresemönster ser ut och påverkas av val av flygbolag? Hör av dig till oss!

 


Inga kommentarer än